phone
Вийти

Як продати земельну ділянку: алгоритм дій для продавця

Липень 08, 2021
Як продати земельну ділянку: алгоритм дій для продавця

З 1 липня поточного року в Україні офіційно відкрився ринок землі для фізичних осіб. Мораторій на купівлю-продаж земель сільськогосподарського призначення, який існував  майже 30 років, тепер втратив силу.

Яким чином, відповідно до нової процедури, повинен діяти продавець, якщо він хоче продати ділянку землі сільськогосподарського призначення, яка йому належить:

  • 1. Підготовка документів

Операції по купівлі-продажу землі мають багато умов та обмежень, тому перше, що повинна зробити людина, яка планує, продати свою ділянку, — це підготовити всі необхідні документи.

Насамперед потрібно, щоб земельній ділянці був присвоєний кадастровий номер. Та право на цю ділянку було зареєстроване у Держреєстрі  речових прав на нерухоме майно.

Чи є у ділянки  кадастровий номер — можна перевірити на публічній кадастровій карті.

Якщо кадастрового номера немає, необхідно звернутися до розробника документації по землеустрою для виготовлення технічної документації по виділенню ділянки в натурі і зареєструвати ділянку в Державному земельному кадастрі.  Під час реєстрації ділянці буде наданий кадастровий номер.

Для реєстрацій права власності треба звернутися  у виконавчі органи  місцевого самоврядування, до нотаріуса, або в ЦНАП. Для реєстрації права власності потрібні  наступні документи:

  • виписка з Державного земельного кадастру;
  • копія та оригінал паспорта та ідентифікаційного коду;
  • підтвердження сплати адміністративного збору;
  • документ про права на ділянку (державний акт на право власності на землю, угоди купівлі-продажу, даріння, обміну, рішення суду, свідоцтво про право на спадщину).

Після реєстрації права власності на землю необхідно замовити паперову або електронну виписку з  Держреєстру  речових прав на нерухоме майно.

  • 2. Перше відвідування нотаріуса.

Підготовка багатьох супровідних документів, а також перевірка ділянки перед укладанням угоди покладається на нотаріуса.

В перший візит до нотаріуса необхідно подати заяву і проєкт договору купівлі-продажу з вказівкою попередньої суми угоди. Крім того, нотаріус повинен зареєструвати в Держреєстрі речових прав на нерухоме майно намір про продаж земельної ділянки, якщо вона знаходиться в оренді.

Також нотаріус, який буде реєструвати договір купівлі-продажу, повинен буде запросити інформацію про те, чи не є ділянка предметом судового спору, чи не перебуває земля під арештом, чи немає заборони на відчуження. Якщо які-небудь обмеження існують, потрібно буде або відмовитися від продажу, або виконати умови, щоб заборони були скасовані.

  • 3. Пошук покупця

За новими законами, пріоритетне право на придбання ділянки, яка йде на продаж, має в першу чергу надрокористувач, який має дозвіл на видобуток корисних копалин загальнодержавного значення (якщо земельна ділянка знаходиться в межах ділянки надр, наданих йому в користування). У другу чергу — орендар. Це означає, що продавець повинен в першу чергу запропонувати купити землю їм. Зробити це також потрібно буде через нотаріуса.

Якщо надрокористувач або орендар захоче купити ділянку, продавець зобов'язаний буде укладати угоду саме з ним, попередньо погодивши умови. Якщо ж вони  відмовляться або не дадуть відповідь (що рівнозначно згодою на продаж в «чужі руки»), потрібно буде шукати покупця своїми силами.

Коли потенційний покупець уже відомий, потрібно повідомити про це нотаріуса, щоб він міг перевірити, скільки землі вже знаходиться у власності цієї людини і фірм, з якими він пов'язаний. Чи не перевищено ліміт в 100 га.

  • 4. Сплата податків і зборів.

Оформляти договір купівлі-продажу ділянки буде нотаріус. Але він візьметься за оформлення договору тільки після того, як будуть сплачені всі податки і збори. Основне податкове навантаження при цьому лягає на продавця ділянки. Він повинен буде сплатити:

  • податок на доходи фізичних осіб за ставкою — 5 % від ціни, зазначеної в договорі купівлі-продажу;
  • військовий збір — в розрізі 1,5 % від ціни продажу.

При цьому ціна в договорі не повинна бути нижче оціночної вартості землі.

Також потрібно передбачити деяку суму на оплату документів, які нотаріус буде замовляти в держреєстрах, і оплату послуг самого нотаріуса.

  • 5.Оформлення договору.

Фінішною частиною процедури продажу землі стане укладання договору купівлі-продажу та реєстрація даних про нового власника в Держреєстрі речових прав на нерухомість. Нотаріус зажадає від продавця такі документи:

  • паспорт;
  • ідентифікаційний код;
  • якщо продавець перебуває в шлюбі — нотаріально завірена згода чоловіка / дружини;
  • документи, що підтверджують право власності на ділянку (виписка з Держреєстру речових прав на нерухоме майно або державний акт на землю);
  • виписка з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки.

Деякі документи може попередньо замовити нотаріус, а інші доведеться замовляти продавцеві особисто.

Передача грошей може відбуватися як перед підписанням договору, так і під час оформлення, можлива також оплата частинами. Ці умови повинні бути прописані в договорі.

Після угоди нотаріус сам вносить відповідну інформацію до  Держреєстру прав на нерухомість. Продавцю нічого більше робити не потрібно.