phone
Вийти

Запропоновано модель нарахування податкового мінімуму на землю для детінізації агросектору

Березень 19, 2020
Запропоновано модель нарахування податкового мінімуму на землю для детінізації агросектору

Модель нарахування податкового мінімуму на землю запропонували автори законопроекту №3131-1 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо удосконалення системи оподаткування у сфері земельних відносин і сільського господарства». Мінімальне податкове навантаження вводять для того, щоб вивести з тіні 40% земель, які перебувають в обробці. 

Автори законопроекту №3131-1 Олег ТарасовІван Чайківський та Дмитро Соломчук зареєстрували документ, який має побороти проблему тіньового ринку. 

«На даний час в Україні гостро постала проблема тіньової оренди земель та тіньового ринку с/г продукції. Офіційно працюючі сільгоспвиробники втрачають свою конкурентоспроможність на ринку прав оренди порівняно з «тіньовиками», що веде до розквіту корупції, втрат бюджетів всіх рівнів, а також подальшого зростання частки землі, що знаходиться в тіньовий обробці, що досягла в 2018 році приблизно 40% всіх с/г земель. Крім того, часто відбуваються махінації з ПДВ з метою ухилення від його сплати або безпідставного відшкодування з бюджету», – вказано у пояснювальній записці до законопроекту.

Відповідно до законопроекту №3131-1, мінімальне податкове зобов'язання нараховується таким чином: 

  • 1% від НГО земель;
  • решту відсотків від НГО, що сплачується протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем для подання річної податкової декларації.

Виключення становлять ті фізичні особи, які працюють на землі та отримують вкрай низькі доходи.

Звільняються від загального місячного (річного) оподатковуваного доходу доходи, отримані від продажу власної сільськогосподарської продукції рослинництва, що вирощена, зібрана, виготовлена, вироблена, оброблена та/або перероблена на земельних ділянках безпосередньо фізичною особою, які  не перевищують 3 розмірів мінімальної  заробітної плати (у розрахунку на рік), що  встановлена  на 1 січня звітного (податкового року)», – вказано у законопроекті.

На думку авторів законопроекту, у майбутньому можна буде подолати ряд існуючих проблем, пов'язаних з ухиленням від сплати оподаткування. 

Відповідні земельні ділянки здаються в оренду за готівковий розрахунок, при цьому договори оренди не оформляються, а відповідні доходи власників ділянки ніде не враховуються, що дозволяє їм претендувати на отримання субсидій та інших видів соціальної допомоги. Більш того, сама обробка землі та оплата праці зайнятих на ній працівників також здійснюється за готівковий розрахунок без сплати податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), єдиного соціального внеску (ЄСВ), єдиного податку четвертої групи спрощеної системи оподаткування (або податку на прибуток підприємств), а у випадку земель ОСГ, якщо відповідні земельні ділянки належать пільговим категоріям осіб – також без сплати земельного податку. Таким чином і орендодавець, і орендар виявляються незаінтересованими в легальному оформленні своїх правовідносин і легальному веденні сільськогосподарського виробництва», – зазначають автори у пояснювальній записці до законопроекту №3131. 

Це вже другий законопроект  голови комітету аграрної та земельної політики Миколи Сольського та цих же авторів (Олега Тарасова, Давида Арахамії, та ще 35 народних депутатів), та який стосується запровадження в Україні податкового мінімуму на землю, прив’язаного до НГО, після законопроекту №3131. Його поява виникла через чималий тіньовий ринок землі. За експертними оцінками тіньова оренда земель сільськогосподарського призначення складає 20-70 млрд грн, при цьому, бюджет недоотримує податків на суму до 22 млрд грн щороку. Про ухиляння від сплати податку розповідав у інтерв'ю AgroPolit.com і керівник сільськогосподарського підриємства Григорій Пуга